Legal information

Företagsstruktur

ConfiRent är en rapportbaserad tjänst som tillhandahålls av Cogno Scio AB, ett aktiebolag registrerat i Sverige. Bolaget är specialiserat på att erbjuda tjänster som möjliggör en omfattande analys av offentliga uppgifter om privatpersoner. Verksamheten bedrivs i enlighet med svensk lag och omfattas av tillämpliga regelverk, inklusive bestämmelser om personuppgiftsskydd och integritetsskydd.

Framställt data

För att tillhandahålla ett omfattande informationsunderlag inhämtar vi data från både privata aktörer och relevanta myndigheter i enlighet med gällande lagstiftning och regleringar. All insamling och bearbetning av data sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) samt övrig tillämplig lagstiftning. Vi genomför inte automatiserade individuella beslut eller profilering utan uttryckligt samtycke. All data används enbart för att generera aggregerade och anonymiserade analyser.

Tjänstens användningsområde

Våra tjänster bygger på insamling, sammanställning och bedömning av privatpersoners uppgifter baserat på offentligt tillgängliga data från både privata aktörer och relevanta myndigheter såsom Skatteverket, Kronofogden och Bolagsverket. Syftet med vår verksamhet är att tillhandahålla en transparent och objektiv analys av offentliga uppgifter för att stödja kundens beslutsfattande. Det slutgiltiga beslutet fattas dock alltid av beställaren av tjänsten. Applikationen och dess tjänster får endast användas i enlighet med våra användarvillkor och tillämplig lagstiftning. Otillåten användning, missbruk eller annan otillbörlig hantering av applikationen eller dess innehåll är strikt förbjudet och kan medföra rättsliga konsekvenser.

Krav på legitimt behov vid en kreditupplysning

En kreditupplysning på en privatperson får endast begäras om det finns ett legitimt behov. Ett legitimt behov föreligger bland annat om det redan finns, eller håller på att upprättas, en avtalsförbindelse där en ekonomisk riskbedömning krävs. Legitimt skäl behövs ej upplysningen gäller näringsidkare. Att begära en kreditupplysning utan ett legitimt behov är straffbart enligt kreditupplysningslagen (1973:1173), §§ 9 och 19. Observera att en upplysningskopia skickas till den person som upplysningen gäller och där det framgår vem som har begärt informationen.


För att uppfylla kravet på legitimt behov behövs exempelvis avtal såsom:

  • Uthyrningavtal av bostad - En hyresvärd som önskar granska en framtida hyresgästs betalningsförmåga och tidigare betalningshistorik.
  • Anställningsavtal - En arbetsgivares rätt att kontrollera blivande anställning av ekonomisk ansvarig person
För att säkerställa beställarens identitet krävs legitimering med BankID innan rapporten kan levereras. BankID Läs mer hos BankID

Kreditavtal - Vilka personuppgifter samlar vi in?

Som beställare av en tjänst kommer vi att samla in dina personuppgifter, som personnummer för- och efternamn och e-postadress. Även information vid frågor, support och kontakt med oss samlas in i uppföljningssyfte. För att genomföra en transaktion eller leverera en tjänst kan vi dela din betalningsinformation med banker och andra finansiella institutioner som hanterar betalningar. Detta sker även i syfte att förebygga bedrägerier och minska risken för kreditkortsbedrägerier.

Som kund har du rätt till att när som helst återta ditt samtycke till fortsatt behandling av dina personuppgifter. Notera dock att detta inte påverkar lagligheten av den behandling som redan utförts innan samtycket återkallades.

Säkerhet

Behandling och bevarande av personuppgifter För att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, användning och delning vidtar omfattande säkerhetsåtgärder. Alla personuppgifter lagras i system med begränsad åtkomst. När vi överför särskilt känslig information, såsom kreditkortsnummer och lösenord, via internet, säkerställer vi dess skydd genom kryptering.

Personuppgifter behandlas i Sverige

Vid behandling av personuppgifter säkerställer vi att all hantering sker i enlighet med tillämpliga lagkrav och vår personuppgiftspolicy. Om delning av uppgifter krävs, exempelvis inom eller utanför EU/EES, sker detta endast med rättslig grund och genom skyddsåtgärder som säkerställer integritet och säkerhet.
Lagringstiden för dina personuppgifter beror på den valda tjänsten, eftersom vissa tjänster kräver att uppdaterad information skickas vid behov. Vi sparar dina uppgifter endast så länge det behövs för att fullgöra din beställning. När de inte längre är nödvändiga raderas eller anonymiseras de på ett säkert sätt. Om du har frågor gällande dina personuppgifter, köp och historik, vänligen kontakta oss.

Betalningsalternativ

Samtliga betalningar hanteras genom vår externa betalningsleverantör Stripe, där du kan du kan välja att betala med betalkort, Google Pay och Apple Pay.
Betalningsleverantör - Stripe.com

Ångerrätt och återköp - Vad gäller?

Vid köp av kreditupplysningstjänster för privatkunder gäller undantag från ångerrätten enligt distansavtalslagen (DAL 2005:59). Då kreditupplysningar klassas som en digital tjänst som levereras omedelbart, förlorar kunden sin ångerrätt i samma ögonblick som tjänsten påbörjas och informationen görs tillgänglig. När kreditupplysningen har levererats anses tjänsten vara fullgjord, vilket innebär att kunden inte kan ångra köpet eller begära återbetalning. Det är köparens ansvar att godkänna upphörande av ångerrätt vid köptilfället. Undantag sker dock vid tekniska fel eller bristfällig rapport. Kunden kan då kontakta oss för rättelse eller eventuellt återköp.